Консульства Чеської Республіки та Польщі у Львові: великий попит, великі проблеми

Андрій Лепак
28.01.2011 - 16:14
Генеральне консульство Республіки Польща у м. Львові — одне з найбільших консульств в Україні. Консульські установи Республіки Польща видають найбільше шенгенських віз нашим громадянам у чисельному порівнянні з іншими консульськими установами. Разом із цим, зокрема консульство, розташоване у Львові, стикається зі шквалом незадоволень громадян, критичних публікацій у засобах масової інформації.
 
У Львові шенгенську візу можна отримати у Генеральному консульстві Республіки Польща та консульстві Чеської Республіки, а також звернутись із клопотанням про отримання шенгенської візи у візовий центр Королівства Бельгії.

Найбільшим попитом у громадян України користується консульство Республіки Польща, саме тому тут спостерігаються найбільші черги для подання документів. Великі черги обумовлені також і найбільшою ймовірністю отримати візу у порівнянні з іншими консульськими установами. Про це говорить офіційна статистика, це ж підтверджують результати громадського моніторингу.
Спільні кордони, міжособистісні зв'язки із громадянами Республіки Польща, кращі можливості отримання офіційних запрошень — є додатковими аргументами для звернення саме до даної консульської установи.

З метою покращення рівня обслуговування було запроваджено так званий Е-консулят. Дана установа створена для поліпшення умов доступу до інформації та документів консульства, а також упорядкування часу відвідин громадянином консульської установи.

За офіційними даними консульства Польщі у Львові, в день їх установа видає від 2 тис. до 2,5 тис. віз. Так, минулого року, консульство видало 300 тисяч віз. Цього року станом на червень 2010 р. — 130 тисяч віз. Всього консульство видало 48 тисяч робочих віз, 12 тисяч — туристичних. 60 тисяч виданих цього року віз (45%) становлять довготермінові візи. Більшість виданих шенгенських віз польським консульством — безкоштовні. Відсоток відмов за інформацією консульства становить 3%. Офіційні дані відмов корелюються з одержаними результатами громадського моніторингу.

Внаслідок впровадження Угоди про малий прикордонний рух між Україною і Республікою Польща — зі липня 2009 року і до 15 червня 2010 року, Генконсульство загалом видало 35 тисяч посвідчень учасника малого прикордонного руху. Також дана консульська установа видала 20 тисяч карт поляка.

Громадяни України, які звертаються до консульства, найбільше часу витрачають на тривалі очікування у чергах. Найменші черги (до однієї години) — на етапі одержання заявником рішення. Як підтверджують результати громадського моніторингу, подаючи документи і отримуючи візу у липні 2010 року 89,8% респондентам доводилось очікувати у чергах. Щоб подати документи у консульство люди записувались у чергу зранку або з ночі. 84,7% прохачів віз очікувало у чергах понад 3 години. Така тенденція є незмінною протягом останніх декількох років.

Тривале очікування у чергах і досі створює значні незручності в отриманні віз для громадян України, а також підґрунтя для потенційних зловживань. Траплялись й випадки здійснення оплат за просування у черзі ід 1072 або позачерговому пропуску на територію консульства.

На жаль, за час довготермінового спостереження наші експерти не побачили динаміки у зникненні черг чи ефективному вирішенні питань із їх упорядкуванням.

Не запроваджуючи попереднього запису у чергу при поданні документів, службовці консульства сприяють утворенню штучних черг, штучний ажіотаж, де перші особи у чергах є віртуальними. Потім ці перші місця "продають" посередники за різну плату, а також прово¬дять без черги у консульство осіб, які надали таку оплату їм із кінця черги. Працівники консульства жодним чином не втручаються в процес упорядкування черг, чи потенційних зловживаннях, які відбуваються навколо консульства.

Тому, під консульством цілком відкрито працюють посередники, які за додаткову плату пропонують потрапити на територію консульства, заповнити візову анкету, зробити ксерокопію документів, оформити страховий поліс. Є й посередники, які гарантують повний супровід громадянина — від отримання фіктивних запрошень, до залагодження питань із візами.

Що ж до отримання віз, то респонденти у липні 2010р., так само, як і у той самий період 2009 р., у більшості випадків отримували ту категорію візи, про яку клопотали. Наприклад, 83,3% клопотало і 80,0% отримало візу категорії С (у 2009 р. 89,0% клопотало, і отримало 86,0%), 11,7% клопотало і отримало візу категорії D (у 2009р. — 6%).

Тип візи і кількість в'їздів, про які клопотали і отримали респонденти у липні 2008-2009-2010рр.

visa_lepak_tabl.gif

У порівнянні з попередніми дослідженнями  зберігається наступна тенденція: чим більший термін візової заявки, тим більша ймовірність отримати візу з меншим терміном.

Під час опитування, проведеного у липні 2010 р., 3,3% респондентам відмовили у наданні візи, а це на 3,7% менше, ніж в аналогічний період минулого року.

Варто зазначити, що під час надання громадянам України відмов у видачі шенгенських віз консульська установа не надає письмових пояснень причин відмови у видачі візи. Представники польського консульства обґрунтовують це тим, що у консульстві є чергові службовці, які зможуть громадянину в усній формі пояснити причину відмови.

Отже, з метою покращення роботи консульської установи варто звертати увагу на питання альтернативних варіантів запису у чергу для отримання візи (включно з інтернет-записом); активізації діяльності установи у проведенні службових розслідувань за фактами можливих зловживань працівниками консульства, а також впровадження письмової аргументації відмов у видачі віз і зазначенням процедури її оскарження.

Консульство мало б злагодженіше співпрацювати із місцевими органами влади для забезпечення благоустрою навколо територій консульств.

Андрій ЛЕПАК,  розміщено на сайті www.novisa.com.ua

Детальніше див.: Візова практика ЄС поза столицею: регіональні особливості - http://novisa.org.ua/analitic/?analitic_id=66

Коментарі:
Попередні записи
Андрій Лепак
07.07.2010 - 09:25
Законопроект "Про громадські організації", який фахівці мін'юсту розробили та оприлюднили на своєму сайті д
Андрій Лепак
04.06.2010 - 11:28
За правовою природою консультативно-дорадчі органи є одним із механізмів реалізації права на участь в управлінні державними справами, про що свідчить
Андрій Лепак
15.04.2010 - 17:27
Оприлюднивши рішення у справі за поданням 68 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень частини шостої 83-ї статті Конституції, частини четвертої 59-ї статті регламенту ВР, стос

Створено і підтримується ІПЦ НАШЕ ПРАВО.
(c) 2006 - 2017 р.

bigmir)net TOP 100